poniedziałek, 24 sierpnia 2015

Nowe zabawy z literkami

Zbliża się początek roku szkolnego. Część z nas będzie w tym roku z pewnością przygotowywała pięcio- lub sześciolatki do podjęcia nauki w pierwszej klasie. Jednym z naszych zadań będzie przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania. W tym poście dzielę się kolejnymi pomysłami na zabawy z literkamiZapraszam!:)



Przedstawione zabawy są to ćwiczenia w spostrzeganiu wzrokowym i słuchowym oraz ćwiczenia grafomotoryczne doskonalące sprawność manualną dzieci, dotyczą więc obszarów, które są niezbędne, aby kształtować u dzieci gotowość do nauki czytania i pisania.

Pomysły na zabawy z literkami publikowałam na łamach "Wychowania w przedszkolu" w numerze 6/2015. Tutaj dzielę się niektórymi z nich.



„Sylabowa gra”
Dzieci stoją na dywanie w kole. Nauczyciel rzuca po kolei do każdego dziecka piłkę wypowiadając określoną sylabę, dziecko łapie i wypowiada wyraz rozpoczynający się tą sylabą, np. pa – sta. 


„Noski”
Dzieci siedzą na dywanie w kole. Nauczyciel wypowiada określone słowo, a dzieci łapią za nos – swój lub sąsiada. Jeśli usłyszą słowo z daną głoską (głoska może być na początku, na końcu lub w środku słowa – ustalamy to w zależności od możliwości dzieci) to łapią za swój nos, a jeśli usłyszą słowo bez danej głoski łapią za nos sąsiada.


 „Kostka”
Do przeprowadzenia zabawy potrzebna jest duża kostka, na której naklejone są kartoniki z literami. Dzieci siedzą w kole i po kolei rzucają kostką. Zadaniem dziecka jest podanie wyrazu rozpoczynającego się na wyrzuconą literę. Można wprowadzić czas w jakim dzieci mają odpowiedzieć (np. liczymy do 5) i przyznawać punkty za prawidłowe odpowiedzi.


„Czerwone-zielone”
Dzieci siedzą na dywanie, otrzymują klocek zielony i czerwony. Nauczyciel wypowiada różne słowa, a dzieci podnoszą klocek zielony jeśli zaczyna się ono na umówioną literę, a czerwony jeśli zaczyna się na inną. Można tę zabawę prowadzić również w innej wersji, bardziej ruchowej. W sali rozkładamy kartki: zieloną i czerwoną. Dzieci biegają po sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce zatrzymują się i słuchają wyrazu wypowiadanego przez nauczyciela – jeśli rozpoczyna się on na umówioną literę biegną pod zieloną kartkę, a jeśli zaczyna się na inną literę biegną pod kartkę czerwoną.


„Literowa gimnastyka”
Dzieci biegają po sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce układają ze swoich ciał kształt litery wypowiadanej przez nauczyciela (muszą określić ile osób będzie potrzebne do przedstawienia danej litery i dobierają się w pary, trójki, itd.).


„Literowe pary”
Dzieci szukają ukrytych w sali kartoników z literami. Przygotowujemy dwa rodzaje kartoników takiej samej ilości: jedne są z określoną literką np. „k”, natomiast drugie z samogłoskami. Po odnalezieniu wszystkich kartoników prosimy dzieci, aby usiadły w dwóch rzędach: w jednym dzieci z literą „k”, a w drugim z pozostałymi literami (czyli samogłoskami). Następnie prosimy dzieci z jednego rzędu, aby dobrały się w pary z dziećmi z drugiego rzędu i odczytały utworzone w ten sposób sylaby, np. „ka”, „ke”. Zadaniem dzieci w parach jest wymyślenie słowa lub kilku słów na daną sylabę.


„Wycinanki”
Wycinamy z papieru w jednym kolorze różne figury geometryczne, które następnie przecinamy na pół – ważne, aby każda figura była przecięta w inny sposób (np. zygzakiem, falą itp.) tak żeby dzieci mogły potem złączyć dwie połówki figury nie myląc jej z innymi. Następnie na dwóch połówkach figury piszemy litery: na jednej samogłoskę, a na drugiej spółgłoskę. Mieszamy wszystkie połówki figur, a dzieci losują po jednej. W czasie trwania muzyki dzieci odnajdują drugą połowę swojej figury (muszą idealnie dopasować połówki), odczytują litery, powstałą sylabę i układają wyraz, który się na nią rozpoczyna.



Zapraszam również do podejrzenia innych zabaw z literkami, które już publikowałam na blogu:








1 komentarz:

  1. Właśnie jesteśmy na tym etapie więc wiedza się przyda. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń