Zbliża się początek roku szkolnego. Część z nas będzie w tym roku z pewnością przygotowywała pięcio- lub sześciolatki do podjęcia nauki w pierwszej klasie. Jednym z naszych zadań będzie przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania. W tym poście dzielę się kolejnymi pomysłami na zabawy z literkami. Zapraszam!:)
Przedstawione
zabawy są to ćwiczenia w spostrzeganiu wzrokowym i słuchowym oraz ćwiczenia
grafomotoryczne doskonalące sprawność manualną dzieci, dotyczą więc obszarów,
które są niezbędne, aby kształtować u dzieci gotowość do nauki czytania i
pisania.
Pomysły
na zabawy z literkami publikowałam na łamach "Wychowania w
przedszkolu" w numerze 6/2015. Tutaj dzielę się niektórymi z nich.
„Sylabowa
gra”
Dzieci
stoją na dywanie w kole. Nauczyciel rzuca po kolei do każdego dziecka piłkę
wypowiadając określoną sylabę, dziecko łapie i wypowiada wyraz rozpoczynający
się tą sylabą, np. pa – sta.
„Noski”
Dzieci
siedzą na dywanie w kole. Nauczyciel wypowiada określone słowo, a dzieci łapią
za nos – swój lub sąsiada. Jeśli usłyszą słowo z daną głoską (głoska może być
na początku, na końcu lub w środku słowa – ustalamy to w zależności od
możliwości dzieci) to łapią za swój nos, a jeśli usłyszą słowo bez danej głoski
łapią za nos sąsiada.
„Kostka”
Do
przeprowadzenia zabawy potrzebna jest duża kostka, na której naklejone są
kartoniki z literami. Dzieci siedzą w kole i po kolei rzucają kostką. Zadaniem
dziecka jest podanie wyrazu rozpoczynającego się na wyrzuconą literę. Można
wprowadzić czas w jakim dzieci mają odpowiedzieć (np. liczymy do 5) i
przyznawać punkty za prawidłowe odpowiedzi.
„Czerwone-zielone”
Dzieci
siedzą na dywanie, otrzymują klocek zielony i czerwony. Nauczyciel wypowiada
różne słowa, a dzieci podnoszą klocek zielony jeśli zaczyna się ono na umówioną
literę, a czerwony jeśli zaczyna się na inną. Można tę zabawę prowadzić również
w innej wersji, bardziej ruchowej. W sali rozkładamy kartki: zieloną i
czerwoną. Dzieci biegają po sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce zatrzymują
się i słuchają wyrazu wypowiadanego przez nauczyciela – jeśli rozpoczyna się on
na umówioną literę biegną pod zieloną kartkę, a jeśli zaczyna się na inną
literę biegną pod kartkę czerwoną.
„Literowa
gimnastyka”
Dzieci
biegają po sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce układają ze swoich ciał
kształt litery wypowiadanej przez nauczyciela (muszą określić ile osób będzie
potrzebne do przedstawienia danej litery i dobierają się w pary, trójki, itd.).
„Literowe
pary”
Dzieci
szukają ukrytych w sali kartoników z literami. Przygotowujemy dwa rodzaje
kartoników takiej samej ilości: jedne są z określoną literką np. „k”, natomiast
drugie z samogłoskami. Po odnalezieniu wszystkich kartoników prosimy dzieci,
aby usiadły w dwóch rzędach: w jednym dzieci z literą „k”, a w drugim z
pozostałymi literami (czyli samogłoskami). Następnie prosimy dzieci z jednego
rzędu, aby dobrały się w pary z dziećmi z drugiego rzędu i odczytały utworzone
w ten sposób sylaby, np. „ka”, „ke”. Zadaniem dzieci w parach jest wymyślenie
słowa lub kilku słów na daną sylabę.
„Wycinanki”
Wycinamy
z papieru w jednym kolorze różne figury geometryczne, które następnie
przecinamy na pół – ważne, aby każda figura była przecięta w inny sposób (np.
zygzakiem, falą itp.) tak żeby dzieci mogły potem złączyć dwie połówki figury
nie myląc jej z innymi. Następnie na dwóch połówkach figury piszemy litery: na
jednej samogłoskę, a na drugiej spółgłoskę. Mieszamy wszystkie połówki figur, a
dzieci losują po jednej. W czasie trwania muzyki dzieci odnajdują drugą połowę
swojej figury (muszą idealnie dopasować połówki), odczytują litery, powstałą
sylabę i układają wyraz, który się na nią rozpoczyna.
Zapraszam również do podejrzenia innych
zabaw z literkami, które już publikowałam na blogu:
- Choinka.
Właśnie jesteśmy na tym etapie więc wiedza się przyda. Dziękuję.
OdpowiedzUsuń