środa, 15 kwietnia 2015

Nasze zmysły - dotykowe tabliczki.

Ubiegły tydzień minął nam pod znakiem zabaw z naszymi zmysłami. Ten temat to doskonała okazja do kształtowania spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej, ale również do rozwijania wrażliwości dotykowej czy smakowej. Poniżej kilka zabaw z różnymi zmysłami oraz praca plastyczno-techniczna, którą wykonywały dzieci - dotykowe tabliczki.




WZROK
„Ukryte owoce” - nauczyciel rozkłada kilka owoców. Dzieci obserwują, starając się zapamiętać ich kolejność. W kolejnym etapie, jeden owoc zostaje schowany, a zadaniem dzieci jest rozpoznanie, który z nich został ukryty.

„Znajdź różnice” – nauczyciel rozdaje każdemu dziecku po dwa obrazki. Dzieci wyszukują elementy, którymi różnią się obrazki.


SŁUCH
„Słuchamy uważnie” – zabawa matematyczna. Nauczyciel wrzuca do metalowej puszki określoną liczbę małych guzików (w zakresie 10), dzieci liczą dźwięki wydawane przez puszkę i układają przed sobą tyle samo patyczków. Następnie nauczyciel wrzuca kamienie do miski wypełnionej wodą (za parawanem). Dzieci rysują na kartkach tyle kresek, ile dźwięków usłyszały.

„Oblicz i zagraj” - zabawa matematyczna. Nauczyciel rozkłada przed dziećmi woreczki foliowe oraz guziki. Każde dziecko wybiera sobie 10 guzików i wkłada je do woreczka. Potem dzieci układają przed sobą guziki ilustrujące podane przez nauczyciela proste zadania tekstowe. Potem dzieci potrząsają woreczkami z guzikami, wsłuchując się w ich brzmienie.


DOTYK
„Zagadkowe liczenie” – dzieci siedzą w kole i otrzymują od nauczyciela skarpetki wypełnione kasztanami. Liczą ile kasztanów jest w każdej skarpetce i na końcu określają, w której było najwięcej, a w której najmniej kasztanów. Pisałam o tej zabawie TUTAJ.

„Dotykowy głuchy telefon” - dzieci siedzą w kole jedno za drugim. Pierwsze dziecko ogląda obrazek pokazany przez nauczyciela i rysuje go palcem wskazującym na plecach kolegi. Kolejne dzieci przekazują go dalej. Na końcu rundki dzieci sprawdzają, czy obrazek końcowy zgadza się z początkowym.


SMAK
„Co to za potrawa?” - zabawa dydaktyczna. Nauczyciel przygotowuje produkty, owoce, warzywa o rożnych smakach. Zasłania dzieciom oczy i podaje produkty do spróbowania. Dzieci odgadują nazwę potrawy, określają jaki ma smak i podają przykłady innych potraw o takim samym smaku.


Rozmawialiśmy także o problemach osób niepełnosprawnych - na podstawie wiersza J. Lisowskiej pt. “Spotkanie przyjaciół”. Dzieci opowiadały o swoich doświadczeniach i kontaktach z osobami niepełnoprawnymi. Rysowały "Magiczne okulary" - czyli co pokazałyby osobie niewidomej jeśli istniałyby magiczne okulary, przez które mogłaby ona zobaczyć świat. Komentarze dzieci do tych rysunków były piękne i wzruszające - zdumiewające jest jakie rzeczy dzieci chciałyby pokazać osobie, która nigdy nie widziała...







Zwieńczeniem całego tygodnia były tabliczki dotykowe, które dzieci wykonywały z przeróżnych materiałów, np. waty, guzików, pociętych płyt CD, słomek, ścinków materiałów, folii bąbelkowej i wielu wielu innych - można zaproponować dzieciom co tylko nam przyjdzie do głowy. 



Na kartonie (połowa A4) podzielonym na cztery części dzieci przyklejały materiały, które wybrały. Każde pole musiało być inne w dotyku, czyli mieć różną fakturę. 





Po wyschnięciu kleju bawiliśmy się naszymi tabliczkami - każdy określał cechy swojej tabliczki, np. jest miękka, twarda, szorstka, itd. Odgadywaliśmy też z zamkniętymi oczami co kolega przykleił na swojej tabliczce. 









Gdybym miała dostęp do dużych piankowych puzzli na pewno zrobiłabym matę sensoryczną, jaką pokazywała pani Ewa na blogu Moje Dzieci Kreatywnie - moje tabliczki to jedynie jej mała namiastka:) 







1 komentarz: