Dzisiejszy post będzie poświęcony
pedagogice F. Froebla. To właśnie jego słowa były zagadką, którą jakiś czas
temu zamieściłam w poście o wprowadzaniu innowacji pedagogicznej. Bardzo podoba
mi się ten cytat: „Dzieci i zegarki nie mogą być stale nakręcane. Trzeba im też
dać czas na chodzenie”. Pokazuje nam jak
ważne jest dawanie dzieciom czasu na zabawę swobodną, według ich pomysłu. Nie
możemy organizować dzieciom każdej minuty ich dnia: cały czas narzucając
rodzaje zabaw, dając do ręki kolorowe „wspaniałe” zabawki, czy wreszcie
zapisując dziecko na coraz to nowsze zajęcia dodatkowe… Niestety współczesny
świat zdaje się zapominać o tym, że dziecko bawiąc się wcale nie marnuje czasu.
To właśnie wtedy dziecko rozwija wyobraźnię, kreatywność, relacje społeczne i
wiele, wiele innych obszarów. Widząc jak świat cały czas pędzi, jak bardzo moje
dzieciństwo różni się od dzieciństwa przedszkolaków, zadałam sobie
pytanie: do czego to wszystko zmierza? Dlatego tak bardzo zachwyciłam się ideą
pedagogiki F. Froebla, w której najważniejszą zasadą jest właśnie swobodna
zabawa dziecka.
Zapraszam do zapoznania się z jej założeniami.
Zapraszam do zapoznania się z jej założeniami.
Z pedagogiką F.
Froebla spotkałam się na konferencji, którą organizował froebel.pl w lutym w Krakowie.
Dr Barbara Bilewicz-Kuźnia z UMCS w Lublinie wraz z edukatorami tej metody przedstawiła
jak współcześnie można interpretować ideę Froebla. Efektem jej działań są dwie książki:
„Dar zabawy. Program wychowania przedszkolnego” oraz „Dar zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z
dziećmi według założeń pedagogicznych Froebla”.
Obecnie idea Froebla jest
realizowana na całym świecie, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA,
Kanadzie czy Szwajcarii. W Polsce wykorzystywały ją już ponad sto lat temu
słynne działaczki na rzecz wychowania przedszkolnego: Maria Weryho oraz Justyna
Strzemeska.
Od razu po konferencji kupiłam książki, przeczytałam i … wsiąkłam:)
Założenia pracy wg pomysłów Froebla wydały mi się genialne w swej prostocie. To
taki „powrót do źródeł”: zabawa, kontakt z naturą. Bardzo chciałam spróbować
takiej pracy i przekonałam do tego moją zawodową drugą połowę panią Alinkę oraz (oczywiście) panią dyrektor:)
Miałam zielone światło do napisania i wprowadzenia w naszym przedszkolu innowacji.
Bardzo się cieszę i trochę nie mogę się doczekać września, kiedy wszystko
ruszy:)
FRIEDRICH FROEBEL
Friedrich Wilhelm Froebel jest
nazywany prorokiem i ojcem nowożytnego wychowania przedszkolnego. Był to
niemiecki pedagog, architekt i miłośnik przyrody, żył i tworzył w latach 1782-1852. Jest znany przede wszystkim jako twórca tzw.
„ogródków dziecięcych”, czyli instytucji wychowawczych dla dzieci 3-6-letnich,
w których wprowadzał autorski system metodyczny, oparty na zabawowej i
zajęciowej samodzielności i aktywności dziecięcej.
Przedszkole to ogródek, w
którym rosnące rośliny to dzieci,
a nauczyciel jest ogrodnikiem dbającym i pielęgnującym ich rozwój.
a nauczyciel jest ogrodnikiem dbającym i pielęgnującym ich rozwój.
Friedrich Froebel Źródło: wikipedia.pl |
Najważniejsza dla Froebla była
zabawa – przede wszystkim swobodna, ale także zorganizowana przez dorosłych. Zajmuje
ona najważniejsze i centralne miejsce w rozwoju dziecka – dorosły musi zapewnić
odpowiednie warunki do swobodnej zabawy w sali oraz w plenerze. To dzięki niej
dziecko zdobywa nowe doświadczenia i wiedzę. Bardzo ważne jest tutaj
rozróżnienie zabawy swobodnej, w której dziecko samo organizuje swój czas, od
zabawy kierowanej przez nauczyciela – ważne, aby organizować dzieciom obydwa jej
rodzaje.
Ważnym elementem założeń Froebla
były dary – materiał dydaktyczny w postaci drewnianych klocków i mozaik, które
opracował i wykonał, aby zabawa dzieci odbywała się
przy użyciu kształcących zabawek.
przy użyciu kształcących zabawek.
Oprócz zabaw swobodnych i zorganizowanych, także z użyciem darów,
dzieci w ogródkach dziecięcych wykonywały różne prace ręczne, pielęgnowały ogródek,
bardzo dużo bawiły się
na wolnym powietrzu.
na wolnym powietrzu.
Swoją koncepcję filozofii
wychowania Froebel opracował pod wpływem założeń J. Pestalozziego i oparł na
trzech głównych ideach: jedności wszechświata, szacunku dla dziecka i jego indywidualności, znaczenia zabawy w rozwoju dziecka. Wychowanie i nauczanie
dziecka powinno integrować elementarne siły: głowy, rąk i serca w celu
zapewnienia mu jak najlepszego wykształcenia. Wychowanie powinno mieć więc charakter
globalny – w okresie dzieciństwa mały człowiek powinien zdobywać jak najwięcej
nowych doświadczeń. Ważna jest przy tym samodzielność dziecka w działaniu i
dochodzeniu do wiedzy.
Froebel zakładał, że pierwsze
doświadczenia edukacyjne dziecka mają wpływ na jego późniejszy rozwój i
osiągnięcia. Dziecko jest niepodzielną indywidualną całością, która ma swoje
myśli, uczucia, swoją fizyczność i związki z innymi. Rolą dorosłego jest
oddziaływanie wychowawcze poprzez odpowiednie organizowanie środowiska oraz
stwarzanie warunków do poznawania otaczającego świata. Według Froebla dziecko w
wieku przedszkolnym odkrywa świat poprzez zabawę, która jest w tym wieku
podstawą całego przyszłego życia.
DARY
Według Froebla materiały do
zabawy dostarcza dziecku przyroda i człowiek. Podkreślał on ważną rolę
dorosłego w wyborze odpowiednich zabawek dla dzieci – muszą to być przedmioty
kształcące i rozwijające, a nie przypadkowe i niesłużące jego rozwojowi.
Właśnie dlatego te właściwe zabawki nazywał „darami”. Dar to coś cennego, o co
trzeba się troszczyć i szanować. Nazwa podkreśla, że proponowane zabawki są
czymś wyjątkowym, co dorosły przekazuje dziecku.
Froebel jako miłośnik przyrody
podkreślał, że wiele wartościowych materiałów do zabaw można znaleźć w
przyrodzie (dary natury – np. piasek, glina, woda, kamienie). To czego nie
można odnaleźć w naturze postanowił podarować dzieciom w postaci specjalnego
materiału dydaktycznego, którym były przede wszystkim drewniane klocki w
kształcie sześcianów, walców, kul.
Obecnie zestaw darów wg
koncepcji Froebla obejmuje: wełniane piłeczki, drewniane klocki w kształcie
sześcianów, walców, graniastosłupów, mozaiki, patyczki i pierścienie, punkty
ułożone w zestawy i umieszczone w drewnianych pudełkach (więcej o Darach można
przeczytać w wymienionych książkach lub TUTAJ).
Zdjęcie pochodzi ze strony froebel.pl |
Praca według jego koncepcji nie
wymaga zakupienia kompletu darów. Praca i zabawa może opierać się o wspomniane
dary natury, a gotowe zestawy darów można zastąpić innymi drewnianymi klockami.
„Naśladujcie myśl, nie zaś formę” – mówił sam Froebel. Nie materiał jest
najważniejszy, ale sposób myślenia, działania i pracy z dziećmi.
Wykorzystanie darów w codziennej pracy przynosi wiele korzyści: umożliwia ćwiczenie wszystkich
zmysłów, rozwijanie sprawności manualnej, koncentracji, koordynacji
wzrokowo-ruchowej, pobudza wyobraźnię i myślenie twórcze. Materiał Froebla
pozwala kształtować u dzieci różnorodne pojęcia matematyczne, czasami
wykraczające poza ramy podstawy programowej, np. ułamki, pojęcia geometryczne. Bardzo
ważnym aspektem jest skupienie dzieci podczas pracy z darami i ich wyciszenie. Zabawa z darami uczy dzieci odpowiedzialności i
szacunku do powierzonych im przedmiotów – jest to niezwykle ważne w dzisiejszym
świecie często jednorazowych zabawek.
W kolejnym poście opiszę jak wygląda organizacja pracy
z dziećmi wg założeń Froebla.
z dziećmi wg założeń Froebla.
Zapraszam!:)
Więcej informacji o idei F. Froebla można znaleźć w książkach:
- Bilewicz-Kuźnia B., „Dar zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z dziećmi według założeń pedagogicznych Froebla”, Lublin, 2014
- Bilewicz-Kuźnia B., „Dar zabawy. Program wychowania przedszkolnego”, Lublin, 2014
- Bilewicz-Kuźnia B., „Historyczny i współczesny obraz edukacji przedszkolnej według koncepcji F. W. Froebla”, [w:] Parczewska T., Bilewicz-Kuźnia B. (red.), „Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie. Wybrane zagadnienia”, Lublin, 2013
- Heiland H., „Friedrich Froebel (1782-1852)”, [w:] „Kwartalnik Pedagogiczny”,
nr 1-2, 2000
- Wołoszyn S., „Metoda ogródków dziecięcych F. Froebla”, [w:] Wołoszyn S., „Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Tom 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu”, Kielce, 1997
lub na stronach internetowych:
- www.froebel.pl
- www.martakotarba.edu.pl – „F. W. A. Froebel i jego filozofia sferyczna. Galeria pedagogów”, M. Kotarba-Kańczugowska
Proste rzeczy, a jak potrafią rozwinąć wyobraźnię dziecka i jak wiele nauczyć.
OdpowiedzUsuńŚwietnie opisane, brawo! Przyjemnie się czyta, a jednocześnie edukuje. Brakuje tylko literatury...
OdpowiedzUsuńLiteratura oczywiście jest :) Była wypisana w innym poście, teraz jest też tutaj :) Proszę spojrzeć wyżej. Dziękuję :)
UsuńSwietny artykuł .Dziękuję :)
OdpowiedzUsuńJakaś głupota i co to za metoda. Może w czasach kiedy ten zacny Pan żył to funkcjonowało ale w dzisiejszych....A ciekawa jestem czy ta metoda sprawdzi się w przedszkolu integracyjnym, gdzie uczęszczają autyści i zespoł downa. Jestem cuekawa...
OdpowiedzUsuńChyba jednak nie taka głupota, bo praca wg założeń freblowskich świetnie sprawdza się już od kilku lat w wielu przedszkolach nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Oczywiście nie jest to przełożenie założeń Froebla jeden do jednego, ale dostosowanie ich do współczesnych warunków. Polecam zgłębić temat, bo naprawdę warto! Myślę że praca darami w przedszkolu, o którym Pani pisze na pewno się uda. Może nie wszystkie założenia będzie dało się wprowadzić, ale wiele na pewno! Zachęcam do dołączenia na facebooku do grupy zafreblowani.pl gdzie nauczyciele zamieszczają zdjecia i relacje ze swoich zajęć - można przekonać się na własne oczy, że się da. Często w całej Polsce odbywają się poranki freblowskie (bezpłatna prezentacja zajęć) oraz szkolenia - można dowiedzieć się więcej (terminy na stronie froebel.pl). Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłam i zachęciłam do poznania tematu głębiej. Nie oceniajmy po pozorach... A tutaj opisałam moje wrażenia po 2 miesiącach pracy wg tej koncepcji: http://kolorowy-swiatdzieci.blogspot.com/2015/11/dwa-miesiace-z-froeblem.html Pozdrawiam serdecznie!
UsuńWitam, tak ta koncepcja świetnie sprawdza się w przedszkolu integracyjnym w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach eduk., a także grupie zróżnicowanej wiekowo. Polecam.
UsuńJestem nauczycielką w grupie integracyjnej 4 latków. Od września 2018 pracujemy wg programu dar zabawy wykorzystując dary do wszelkich możliwych działań. Praca z nimi, podpatrywanie dzieci, które wykorzystują je w zabawach spontanicznych sprawiły, że jest to dla mnie jedna z najmądrzejszych metod i sposobów działań. Mamy 2 dzieci z zespołem Downa, 1 dziecko ze spektrum autyzmu. Zapraszam Panią, która uważa , że to głupota do nas, można zobaczyć jak Froebel jest nowoczesny i inspirujący.
UsuńWspaniale to czytać! :)
UsuńJestem pod wielkim wrażeniem. Świetny artykuł.
OdpowiedzUsuń