poniedziałek, 16 maja 2016

Kilka słów o Forum Wychowania Przedszkolnego...

Może ktoś z Was zastanawia się: "O co chodzi z tym Forum?" - tak jak ja zastanawiałam się od jakiegoś czasu. Przeglądając facebookową stronę Bliżej Przedszkola można było często natrafić na komentarze i wpisy dotyczące Forum - i we wszystkich było mnóstwo pozytywnych emocji i ciepłych słów. Całe odliczanie dni do Forum i wpisy wszystkich, że "Już nie mogę się doczekać!" bardzo mnie intrygowały... No bo przecież jak można nie móc się doczekać  szkolenia/konferencji/wykładów... Zazwyczaj się na nich nudzimy, niezbyt często prowadzący nas porywają... Postanowiłam się przekonać o co w tym wszystkim chodzi i zapisałam się na 11 Forum Wychowania Przedszkolnego. Musiałam sama zobaczyć, za czym tak wszyscy tęsknią, co im się tak podobało, no i najważniejsze: dlaczego ciągle chcą tam wracać? Byłam i wiem! Zapraszam:)




Decyzja o udziale w Forum nie przyszła mi łatwo. Nie jest to tania impreza, nie ma co się oszukiwać. Ale co tam - zamiast iść na kilka nudnych szkoleń postanowiłam jechać tam. Trzy dni wolnego - jednak to trzy dni wzięte z urlopu, a za mnie pracowały koleżanki. No, ale czego nie robi się dla siebie i dzieciaków:) Poza tym jakoś nie mogłam uwierzyć, że będzie tam tak wspaniale, cudownie i w ogóle, tak jak to opisywali wszyscy w internecie. Było kilka PRZECIW, ale ZA był jeden największy argument: moja pasja do pracy, ciekawość, chęć zmian - po prostu musiałam być tam, gdzie dzieją się takie przedszkolne cuda!


Byłam, widziałam, czułam, doświadczyłam... WSZYSTKIEGO o czym pisali uczestnicy poprzednich edycji: szalonej zabawy, mnóstwa pomysłów, CUDOWNEJ ATMOSFERY,
świetnych ludzi, pozytywnych emocji, łez i wzruszeń, pasji i zaangażowania, inspiracji do pracy... mogłabym tak długo. 

NAPRAWDĘ było super! Tak jak pisałam - byłam trochę sceptycznie nastawiona, ale jedyną moją myślą przez trzy dni Forum było: "Dlaczego jestem nauczycielką przedszkola od pięciu lat i jestem tu dopiero pierwszy raz?!". Teraz nie mieści mi się to w głowie. Myślę, że udział w Forum powinien być obowiązkowym przedmiotem na studiach z pedagogiki przedszkolnej - powinniśmy przyszłe nauczycielki zarażać pasją, wzmacniać poczucie własnej wartości, dawać mnóstwo pomysłów do pracy, i najważniejsze: pokazywać jak nasz zawód jest piękny (i ważny!) już od progu nauczycielskiej drogi. Nic tak ich nie zachęci do pracy w przedszkolu jak atmosfera tego wspaniałego miejsca. 


Ja tak właśnie się czułam po Forum (i cały czas się czuję): dowartościowana, pełna optymizmu i zapału, naładowana energią i pomysłami. Baardzo podobała mi się atmosfera całego wydarzenia - na każdym kroku mogliśmy odczuć (Tak! Byli też Panowie!), że jesteśmy wyjątkowi, że możemy przemieniać świat, że tak wiele od nas zależy, że jesteśmy wspaniałymi nauczycielami.

Niespodziankowe wystąpienie p. Halika - czad!
Łzy wzruszenia płynęły ciurkiem!



 Warto było jechać nawet tylko dla doświadczenia takich uczuć. Jest to tak bardzo różne od tego co często czujemy na co dzień - zawalone dokumentami, przytłoczone problemami, zmęczone przynoszeniem pracy do domu. 

Bardzo się rozpisałam, ale trudno jest opisać TYLE wrażeń w kilku zdaniach.
Powiem jedno - trzeba się przekonać samemu:) A co konkretnie było?

Wszystkie trzy dni były wypełnione po brzegi fajnymi wystąpieniami, a wszystko przeplatały warsztaty muzyczne lub plastyczne - praktyczne pomysły do wykorzystania w pracy. 
Mega energetyczne i pozytywne warsztaty prowadziła Monika Kluza (chyba każdy ją zna), świetne pomysły zaczerpnęłam również z zajęć Bożeny Formy i jej zespołu :) Super!

A z wykładów: z niecierpliwością czekałam na wystąpienie prof. Śliwerskiego. Czytam jego blog (klik), lubię w jaki sposób opisuje naszą polską edukacyjną rzeczywistość. Byłam ciekawa co powie nauczycielom przedszkoli. I nie zawiodłam się! Wiele pozytywnych słów w naszą stronę, ale i wezwanie do samodzielnego myślenia! Nie dajmy się gorsetom
(które MEN coraz bardziej sznuruje)!


Oczywiście nie mogłam się doczekać wystąpienia Katarzyny Małek z Froebel.pl "Widzieć więcej, wiedzieć więcej - przedszkolak w dobie komercjalizacji i dwuwymiarowego świata". Świetnie pokazała jak ograniczamy dzieciom wyobraźnię i kreatywność "złymi" zabawkami.
Polecam szkolenie Kasi związane z tym tematem u Froebel.pl: "Teatrzyki z Darami Froebla w edukacji językowej, matematycznej i przyrodniczej".
Polecam też jej książkę: "Teatrzyki - wielka księga inspiracji".
I w ogóle Froebla polecam! (ale to już wiecie - klik, klik, klik) :)

Zaintrygował mnie występ Lidii Bajkowskiej "Muzyczne kontrasty. Wstęp do metody Bajkowskiej". Może nie był on zbyt porywający i przemyślany (trochę chaotyczny), ale metoda zdecydowanie warta dokładnemu przyjrzeniu się! 

Czekałam też na występ prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Przywołała nas do porządku - pamiętajmy o porządnej matematyce w przedszkolu. Wielki autorytet!


Przez wszystkie trzy dni spotkałam i słuchałam mnóstwa inspirujących ludzi.
Od każdego czegoś się nauczyłam. 


Prześwietne były piątkowe warsztaty z Kamą Palińską!!! Dlaczego o niej wcześniej nie słyszałam?! Mega pozytywna osoba, świetne pomysły!
Na pewno zamawiamy jej szkolenie do naszego przedszkola. 

Pozostałe elementy: katering, stoiska, organizacja, konkursy i w ogóle wszystko - bez zarzutów!


Forumowe gadżety:)

Fotka z Beniem musi być! :)

Była dosłownie cała Polska!

 20, 21 i 22 kwietnia 2016 były to trzy najbardziej inspirujące dni w moim zawodowym życiu. Ja też na pewno pojadę za rok! Jeźdźcie i wy, mówię wam! Nie pożałujecie! :) 

Ze wspaniałą towarzyszką w ciągu trzech dni! Dziękuję Paulinko! :)

Kolorowo!



Teraz już wiem, czemu Forum niektórzy nazywają Świętem Wychowania Przedszkolnego! 

Wszystko jest w filmie! :) Oglądajcie do końca!:)

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=HyepVPhRj3U








2 komentarze:

  1. Też się zawsze zastanawiałam nad fenomenem tego wydarzenia. Zdecydowanie zachęciłaś do wzięcia udziału, czekam na Fotum w Warszawie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wpis zawiera bardzo ciekawe informacje

    OdpowiedzUsuń