Pierwsze dni w przedszkolu nie należą do łatwych. Po
przedszkolnych korytarzach niejednokrotnie niesie się odgłos płaczu, szlochu i
wołania "Do mamy!". Te dni są stresujące nie tylko dla dzieci, ale
również dla rodziców i nauczycieli. Jak je przetrwać? Jak wspomóc w tym
procesie przedszkolaki i ich rodziców?
Musimy pamiętać, że przekraczając próg przedszkola
dziecko przechodzi ze środowiska rodzinnego, które jest znajome i bezpieczne,
do nieznanego środowiska przedszkolnego. Aby poznać przedszkole i oswoić się z
nim przedszkolaki potrzebują czasu - to adaptacja. U jednych dzieci jest to
prawie niezauważalne, a u innych trwa długo i obfituje we łzy i lęk.
Co ważne - adaptacja dotyczy nie tylko dzieci, ale
również ich rodziców! Niejednokrotnie przeżywają oni rozpoczęcie edukacji
przedszkolnej na równi z dzieckiem. Pojawiają się trudne emocje, stres,
lęk o dziecko, nawet łzy. Niestety te obawy często przenoszą się na dzieci, co
może w dużym stopniu utrudniać przebieg adaptacji.
Zadaniem nauczyciela jest pomoc rodzicom
i dzieciom w przejściu przez ten trudny czas. Jak to zrobić?
i dzieciom w przejściu przez ten trudny czas. Jak to zrobić?
Ø Pójście
dziecka do przedszkola jest to bardzo ważny etap w życiu całej
rodziny. Dlatego bardzo ważne jest uświadomienie rodzicom, iż pojawiające
się u nich emocje, stres, niepewność są jak najbardziej naturalne. Dziecko
oddziela się od rodziców, spędza z nimi mniej czasu, dlatego normalne jest
pojawianie się obaw i lęku o dziecko. Zrozumienie tego procesu i umiejętność
poradzenia sobie z własnymi emocjami jest niezmiernie ważne w przebiegu procesu
adaptacji u dziecka – tylko panujący nad sobą rodzic jest w stanie wspomóc we
właściwy sposób swoją pociechę.
Ø Ważne
jest zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym przedszkola. Taki dokument
pokaże im czarno na białym, że w tym pierwszym trudnym okresie nie będą
pozostawieni sami sobie. Jakie działania można zawrzeć w takim programie?
Najlepiej takie, które pomogą dzieciom i rodzicom poznać przedszkole jeszcze
przez rozpoczęciem roku szkolnego:
***Dzień lub tydzień otwarty – nowo przyjęte dzieci
wraz z rodzicami są zapraszani do przedszkola na zajęcia, dzięki którym mogą
poznać całe przedszkole: swoje wychowawczynie, sale, ogród. Dziecko
odkrywając nowe miejsce może oswoić się z nowym środowiskiem. Dzięki obecności
rodziców dziecko odczuwa przy tym mniejszy lęk i niepewność. Dla rodzica jest
to również dobra okazja do sprawdzenia warunków panujących w
przedszkolu oraz poznania osób, które będą zajmować się jego
dzieckiem.
*** Imprezy i uroczystości przedszkolne – nowo
przyjęte dzieci i ich rodziców można zaprosić na różne wydarzenia, które są
organizowane w maju lub czerwcu na terenie przedszkola, np. piknik
rodzinny, przedstawienie starszaków dla nowych dzieci, Dzień Dziecka. Takie
uroczystości i imprezy to dobra okazja do integracji, poznania placówki,
nawiązywania więzi między rodziną a przedszkolem, powstawania pozytywnych
emocji.
Ø „Pasowanie na przedszkolaka” - to uroczystość, która na początku roku szkolnego pozwoli poczuć dzieciom silniejszą więź z przedszkolem i stać się prawdziwymi przedszkolakami. Niech będzie krótka, wesoła, oczywiście z udziałem rodziców!
Ø Uśmiech, łagodny głos, dużo zabawy, przytulanie, pocieszanie - w pierwszych dniach chyba najważniejsza jest pozytywna atmosfera tworzona przez nauczyciela w grupie. Dzięki niej powstają (bezcenne) pozytywne pierwsze skojarzenia! Jest to kluczowe w procesie adaptacji.
Ø Pierwsze
zebranie z wychowawcą – warto jest je zorganizować jeszcze przed nowym rokiem
szkolnym, a najlepiej przed wakacjami. O czym mówić?
--- zapoznać rodziców z
obowiązującymi w placówce dokumentami – dzięki temu rodzic wie, na czym opiera
się praca przedszkola oraz gdzie można szukać informacji
--- zaprezentować rozkład dnia
w przedszkolu – rodzic będzie wiedział co dziecko robi w danej chwili w
przedszkolu
--- opowiedzieć o stosowanych
metodach i formach pracy, o planowanych wydarzeniach w grupie w ciągu roku –
rodzic uświadomi sobie, że jego dziecko będzie się wszechstronnie
rozwijać
--- ustalić formy współpracy
nauczyciela z rodzicami - uzyskać od rodziców informację czego oczekują, ale też
przekazać swoje oczekiwania wobec nich.
--- uświadomić jak ważny jest
udział rodziców w życiu przedszkola – ich zaangażowanie i obecność bardzo
pomogą dziecku w procesie adaptacji
--- przekazać wskazówki, jak
przygotować siebie i dziecko na przekroczenie progu przedszkola
Na końcu wpisu do pobrania mini-poradnik dla rodziców
"Pierwsze dni w przedszkolu. Jak pomóc swojemu dziecku?" - do
wydrukowania. Można go rozdać rodzicom lub powiesić na tablicy.
Jak rodzice mogą pomóc swojemu dziecku?
15 kroków do udanej adaptacji
15 kroków do udanej adaptacji
1. Dużo
rozmawiać z dzieckiem na temat pójścia do przedszkola: opowiadanie jak wygląda
dzień w przedszkolu, co dzieci tam robią i jak się bawią. Tłumaczmy dziecku
dlaczego nie będzie już w domu z mamą oraz dlaczego będzie spędzało w
przedszkolu określony czas. Można wspólnie pooglądać zdjęcia mamy lub taty z
przedszkola.
2. Bawić
się w przedszkole: zainscenizować z lalkami lub misiami cały przedszkolny
dzień, bawić się w to, w co dzieci bawią się w przedszkolu. W takiej
zabawie można pokazać dziecku sposób porannego rozstania, jak wyglądają posiłki
i leżakowanie, kiedy przychodzi po dziecko mama.
3. Wspólnie
czytać książeczki o pójściu do przedszkola - dziecko utożsamiając się z
bohaterem może przeżywać różne sytuacje i poznawać sposoby radzenia sobie z
nimi. Propozycje książek: „Pora do przedszkola” A. Sójka, „Bolek
i Lolek w przedszkolu” M. Berowska , „Kamyczek. Przedszkole” Ch.
L'Heureux, „Tupcio Chrupcio nie chce iść do przedszkola” A.
Casalis , „Przedszkoludki 100 radości i 2 smutki” A.
Frączek, „Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkolaki” B. Ostrowicka, „Opowiadania
dla przedszkolaków” R. Piątkowska, „Przedszkolaki z ulicy Morelowej” B.
Gawryluk.
4. Nie
straszyć dziecka przedszkolem, wychowawcą i nie przedstawiać przedszkola z złym
świetle („W końcu będziesz tam grzeczny!”). Nie wyrażajmy swych obaw i
wątpliwości związanych z przedszkolem przy dziecku.
5. W
pierwszych tygodniach odbierać dziecko wcześnie, tak aby mogło stopniowo
przyzwyczajać się do rozłąki.
6. Pomyśleć
nad sposobem porannego rozstania, gdyż ten moment jest bardzo ważny. Pożegnanie
powinno być krótkie i stanowcze. Ułatwią je rytuały ustalone wspólnie z
dzieckiem, np. pomachanie przez okno, wypowiedzenie rymowanki lub wierszyka,
uścisk i określona ilość całusów. Dziecko musi wiedzieć, że po takim pożegnaniu
rodzic wyjdzie z sali. W pierwszych tygodniach na pewno będzie pojawiał
się płacz przy pożegnaniu, ale wydłużanie momentu rozstania tylko pogarsza
sprawę. Tylko szybkie pożegnanie pozwoli dziecku jak najszybciej zapomnieć o płaczu
i zająć się zabawą. Rzadko kiedy przedszkolak płacze cały dzień, zazwyczaj jest
to tylko kilka chwil!
7. Składanie
obietnic możliwych do spełnienia - jeśli obiecujemy, że przyjdziemy po obiedzie, to tak zróbmy! Dziecko czuje się niepewnie w nowym środowisku, dlatego słowo
rodzica musi być czymś w 100% pewnym.
8. Przytulanka
- przynoszenie z domu ulubionej zabawki sprawi, że dziecko będzie czuło się
pewniej w nowym miejscu.
9. Dzień
w przedszkolu ma swój określony rytm, inny niż w domu. Przygotujmy dziecko do tej zmiany, zaczynając już w domu, np. zmieńmy pory posiłków, kładźmy
dziecko spać wcześniej i budźmy o wcześniejszej godzinie. Takie stopniowe
przyzwyczajanie dziecka do innego rozkładu dnia pozwoli mu łatwiej odnaleźć się
w przedszkolu.
10.Uczenie
dziecka samoobsługi i samodzielności - przedszkolak będzie czuł się pewniej w
nowym miejscu, kiedy będzie mógł sam sobie poradzić w niektórych sytuacjach,
np. skorzystać z toalety, ubrać się, zjeść posiłek.
11. Przyzwyczajajmy
dziecko do nieobecności mamy i taty - łatwiej zniesie rozstanie w
przedszkolu. Niech pójście dziecka do przedszkola nie będzie dla niego
pierwszą dłuższą rozłąką z rodzicami - zorganizujmy wakacje u babci, weekend u
cioci, dzień z wujkiem.
12. Zadbajmy
o wcześniejsze częste spotkania dziecka z rówieśnikami na podwórku, u
znajomych, na placu zabaw. Przedszkolakowi łatwiej będzie odnaleźć się w nowej
grupie przedszkolnej.
13. Bardzo
ważne jest odwiedzenie przedszkola i poznanie go na dniu otwartym.
14.Wspólne
kupowanie wyprawki pomoże dziecku przygotować się do roli przedszkolaka. Takie
przygotowania dają dużo radości i tworzą pozytywne skojarzenia z przedszkolem.
15. Dużym
wsparciem dla dziecka podczas pierwszych tygodni w przedszkolu (ale także i
później) jest włączanie się rodziców w życie przedszkola. Jak? Przyjdź i
poczytaj bajki - twoje dziecko będzie bardzo szczęśliwe. Przyjdź i
opowiedz o swojej pracy - twój przedszkolak poczuje się dumny. Pozytywne
uczucia, których doświadcza dziecko w związku ze współdziałaniem rodziców i
przedszkola, tworzą bardzo dobrą bazę do zaakceptowania przedszkola jako
drugiego domu.
Pobierz powyższe rady dla rodziców ---> KLIK
Świetnie jest ten artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.
OdpowiedzUsuńNiestety ja również na samym początku myślałam, ze u mnie pojawi się małą histeria w domu ale na całe szczęście córka z chęcią chodzi do przedszkola. Zapisaliśmy je do http://przedszkole.warszawa.pl/ i myślę, że to był bardzo dobry wybór.
OdpowiedzUsuń