Ubiegły tydzień minął nam pod znakiem zabaw z naszymi
zmysłami. Ten temat to doskonała okazja do kształtowania spostrzegawczości
wzrokowej i słuchowej, ale również do rozwijania wrażliwości dotykowej czy
smakowej. Poniżej kilka zabaw z różnymi zmysłami oraz praca
plastyczno-techniczna, którą wykonywały dzieci - dotykowe tabliczki.
WZROK
„Ukryte owoce” - nauczyciel rozkłada
kilka owoców. Dzieci obserwują, starając się zapamiętać ich kolejność. W
kolejnym etapie, jeden owoc zostaje schowany, a zadaniem dzieci jest
rozpoznanie, który z nich został ukryty.
„Znajdź różnice” – nauczyciel rozdaje
każdemu dziecku po dwa obrazki. Dzieci wyszukują elementy, którymi różnią się
obrazki.
SŁUCH
„Słuchamy uważnie” – zabawa matematyczna.
Nauczyciel wrzuca do metalowej puszki określoną liczbę małych guzików (w
zakresie 10), dzieci liczą dźwięki wydawane przez puszkę i układają przed sobą
tyle samo patyczków. Następnie nauczyciel wrzuca kamienie do miski wypełnionej wodą
(za parawanem). Dzieci rysują na kartkach tyle kresek, ile dźwięków usłyszały.
„Oblicz i zagraj” - zabawa
matematyczna. Nauczyciel rozkłada przed dziećmi woreczki foliowe oraz
guziki. Każde dziecko wybiera sobie 10 guzików i wkłada je do woreczka. Potem
dzieci układają przed sobą guziki ilustrujące podane przez nauczyciela proste
zadania tekstowe. Potem dzieci potrząsają woreczkami z guzikami, wsłuchując się
w ich brzmienie.
DOTYK
„Zagadkowe liczenie” – dzieci
siedzą w kole i otrzymują od nauczyciela skarpetki wypełnione kasztanami. Liczą
ile kasztanów jest w każdej skarpetce i na końcu określają, w której było
najwięcej, a w której najmniej kasztanów. Pisałam o tej zabawie TUTAJ.
„Dotykowy głuchy telefon” -
dzieci siedzą w kole jedno za drugim. Pierwsze dziecko ogląda obrazek pokazany
przez nauczyciela i rysuje go palcem wskazującym na plecach kolegi. Kolejne
dzieci przekazują go dalej. Na końcu rundki dzieci sprawdzają, czy obrazek
końcowy zgadza się z początkowym.
SMAK
„Co to za potrawa?” - zabawa
dydaktyczna. Nauczyciel przygotowuje produkty, owoce, warzywa o rożnych
smakach. Zasłania dzieciom oczy i podaje produkty do spróbowania. Dzieci
odgadują nazwę potrawy, określają jaki ma smak i podają przykłady innych potraw
o takim samym smaku.
Rozmawialiśmy także o problemach osób
niepełnosprawnych - na podstawie wiersza J. Lisowskiej pt. “Spotkanie
przyjaciół”. Dzieci opowiadały o swoich doświadczeniach i kontaktach z osobami
niepełnoprawnymi. Rysowały "Magiczne okulary" -
czyli co pokazałyby osobie niewidomej jeśli istniałyby magiczne okulary, przez
które mogłaby ona zobaczyć świat. Komentarze dzieci do tych rysunków były
piękne i wzruszające - zdumiewające jest jakie rzeczy dzieci chciałyby pokazać
osobie, która nigdy nie widziała...
Zwieńczeniem całego tygodnia były tabliczki dotykowe,
które dzieci wykonywały z przeróżnych materiałów, np. waty, guzików,
pociętych płyt CD, słomek, ścinków materiałów, folii bąbelkowej i wielu wielu
innych - można zaproponować dzieciom co tylko nam przyjdzie do głowy.
Na kartonie (połowa A4) podzielonym na cztery części
dzieci przyklejały materiały, które wybrały. Każde pole musiało być inne w
dotyku, czyli mieć różną fakturę.
Po wyschnięciu kleju bawiliśmy się naszymi tabliczkami
- każdy określał cechy swojej tabliczki, np. jest miękka, twarda, szorstka,
itd. Odgadywaliśmy też z zamkniętymi oczami co kolega przykleił na swojej
tabliczce.
Gdybym miała dostęp do dużych piankowych puzzli na
pewno zrobiłabym matę sensoryczną, jaką pokazywała pani Ewa na
blogu Moje Dzieci Kreatywnie - moje tabliczki to
jedynie jej mała namiastka:)
Bardzo pomysłowe:)
OdpowiedzUsuń