niedziela, 25 stycznia 2015

Moje ulubione zabawy z chustą animacyjną.

O zaletach chusty animacyjnej chyba nikomu nie muszę mówić:) Samo pojawienie się chusty wprowadza wśród dzieci ekscytację i radość. Dlatego dość często  wykorzystuję ją na zajęciach. Poniżej kilka moich (oraz dzieci) ulubionych zabaw:)



"Słońce świeci - pada deszcz"
Dzieci stoją w kręgu i trzymają chustę. Wszyscy w równym tempie wachlują chustą w górę i w dół wymawiając słowa: "słońce świeci". Kiedy nauczyciel wymawia słowa: "pada deszcz" wszystkie dzieci podnoszą szybko chustę w górę i chowają się pod nią (jak pod parasolem), a chusta nakrywa dzieci. 

"Wszyscy którzy..."
Dzieci stoją w kręgu i trzymają chustę. Można nią lekko wachlować. Nauczyciel wypowiada różne zdania,  a dzieci, które się z nimi zgadzają przechodzą pod chustą na drugą stronę, np. "Pod chustą przechodzą wszyscy, którzy mają urodziny w maju".

"Kwiat"
Chusta leży na dywanie, dzieci stoją w kręgu i ją trzymają. Jedno dziecko wchodzi na chustę i siada na środku. Pozostałe dzieci idą w kole i okręcają chustą dziecko (do poziomu szyi). Na znak nauczyciela wszyscy szybko cofają się do tyłu i ciągną za chustę - dziecko w środku rozwija się. 

"Rekin"
Dzieci stoją w kręgu i trzymają chustę na wysokości pasa. Jedno dziecko jest rekinem i wchodzi pod chustę, a drugie dziecko jest ratownikiem, który chodzi dookoła dzieci. Rekin łapie dzieci za nogi i próbuje je wciągnąć pod chustę, a ratownik musi je przed tym chronić i "wyrywa" je z objęć rekina. Dziecko, które zostanie wciągnięte pod chustę jest rekinem. Ratownik, który nie uratuje osoby zostaje zmieniony. 

"Gonimy kolory"
Chusta leży na dywanie, dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel recytuje wierszyk: 
"Pada deszczyk, słonko świeci, 
kolorowo jest na niebie.
Tęczę podziwiają dzieci,
jeden kolor jest dla ciebie." (M. Bogdanowicz)
Na końcu nauczyciel wymawia jeden kolor, a dzieci, które przy nim siedzą obiegają chustę dwa razy i starają się jak najszybciej wrócić na swoje miejsce. Dziecko, które jako pierwsze dotrze na swoje miejsce prowadzi dalej zabawę. 

"Tańcząca chusta"
Dzieci stoją w kręgu i trzymają chustę. Muszą nią poruszać w rytm muzyki. Najlepiej dobrać melodie kontrastujące ze sobą - szybką i wolną, głośną i cichą, wysoką i niską, itd.

"Chodzenie po fali"
Chusta leży na dywanie, dzieci siedzą w kręgu i ją trzymają. Jedno dziecko próbuje przejść na drugą stronę chusty kiedy pozostałe dzieci mocno nią wachlują.

"Falowanie"
Dzieci stoją w kręgu i trzymają chustę. Falują nią w taki sposób, aby nie spadł leżący na niej przedmiot, np. piłka, balon (musimy wtedy zawiązać otwór w środku chusty). Można też bawić się w celowanie przedmiotem do otworu w chuście - dzieci muszą tak falować, aby piłka do niego wpadła. 

"Kolorowa karuzela"
Dzieci stoją w kręgu i trzymają chustę. Przesuwają ją w lewo lub w prawo, w dość szybkim tempie. Nauczyciel mówi określony kolor, a dzieci, które go w danym momencie trzymają przechodzą pod chustą na drugą stronę. 

"Kot i myszka"
Dzieci stoją w kręgu i trzymają chustę na wysokości pasa. Jedno dziecko jest myszką i wchodzi pod chustę. Drugie dziecko jest kotem i porusza się dookoła chusty. Kot musi złapać myszkę, czyli dotknąć go przez chustę. Dzieci podnoszą i opuszczają chustę – utrudniają kotu złapanie myszki. 


Do przygotowania wpisu wykorzystałam książkę: M. Bogdanowicz, D. Okrzesik, "Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011. Jest to świetna książka, zawiera wiele pomysłów na zabawy z dziećmi. Dzięki niej przygotowałam już mnóstwo scenariuszy zajęć ruchowych:) 


Już teraz zapraszam na kolejny post, w którym podzielę się moimi ulubionymi zabawami z innym rekwizytem:)








3 komentarze:

  1. Metodę W. Sherborne znałam, ale nie wiedziałam, że ta książka jest taka fajna. Myślałam, że to kolejna książka z teorią, ale mile się rozczarowałam. Jest już na mojej półce. Dziękuję za polecenie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń