Dziś kolejna porcja zabaw badawczych. Tym razem zajmowaliśmy się powietrzem i magnesami. Zapraszam do podejrzenia jak się bawiliśmy:)
Zabawy powietrzem:
„Zaczarowany balon”
Pustą butelkę
wkładamy do lodówki na około godzinę. Po godzinie wyjmujemy butelkę i nakładamy
na jej szyjkę balon. Na około dwie minuty wkładamy butelkę do ciepłej wody.
balon nadmuchuje się jak po dotknięciu czarodziejską różdżką.
Wniosek: w wyniku ocieplenia powietrze znajdujące się w butelce
rozpręża się i potrzebuje więcej miejsca, wpływa więc do balonu i go
nadmuchuje.
„Niewidoczne powietrze”
Dzieci zatykają palcem otwór w strzykawce i wciskają tłoczek. Odpowiadanie na pytanie: co jest w strzykawce?
„Ile waży
powietrze?”
Porównywanie masy powietrza w dwóch balonach zawieszonych na
wadze.
„Samolot”
Do słomki przyklejamy napompowany balon (zawiązany tak, aby można było go rozwiązać). Przez rurkę przewlekamy sznurek, który zaczepiamy w dwóch miejscach sali (w powietrzu). Rozwiązujemy balon i obserwujemy ruch samolotu napędzonego wypuszczonym z balonu
powietrzem.
„Wąż”
Obserwacja ruchu ogrzanego powietrza. Dzieci wycinają z koła po spirali węża, zaczepiają go na
sznurku i umieszczają nad grzejnikiem lub świecą. Obserwują ruchy węża - ogrzane powietrze unosi się do góry.
"Wiatrak"
Obserwowanie ruchu bibuły przywiązanej do wiatraka. Dzieci mogą podchodzić do wiatraka, aby poczuć na twarzy ruch powietrza.
Zabawy z magnesem, wulkan:
"Co przyciąga magnes?”
Do koszyka wkładamy przedmioty o różnych właściwościach. Dzieci losują po jednym przedmiocie i określają czy ich przedmiot będzie przyciągany przez magnes, czy nie. Dzielą się w związku z tym na dwie grupy. Używając magnesu nauczycielka sprawdza czy dzieci dobrze określiły właściwości przedmiotu.
"Rybki"
Przy pomocy patyka i sznurka wykonujemy wędkę, a na jej końcu mocujemy magnes. Wycinamy z papieru rybki i przymocowujemy do nich spinacze/szpilki. Dzieci dzielą się na dwie grupy i łowią ryby - podczas łowienia mogą poruszać się tylko po określonej części dywanu ("pomost"). Każde dziecko łowi jedną rybkę i podaje wędkę dalej. Wygrywa drużyna, która złowi więcej rybek w określonym czasie.
„Zgubiony przedmiot”
Jak wyjąć igłę ze szklanki z
wodą bez dotykania igły i wody? Przykładamy magnes do ścianki szklanki i poruszamy nim do góry, aż igła wyskoczy i przyciągnie się do magnesu. Można tutaj też pokazać dzieciom jak silny jest magnes - na stole kładziemy jakiś metalowy przedmiot, a magnes wkładamy pod stół i przykładamy od spodu do blatu. Przedmiot "tańczy" po stole zgodnie z ruchami magnesu pod stołem.
„Wulkan”
Plastikową butelkę oklejamy szarym papierem, który dzieci następnie malują farbą - tworzą wulkan. Nauczyciel
przygotowuje ocet, płyn do mycia naczyń, sodę i miskę/podstwkę. Butelkę napełniamy do
połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń (można zabarwić farbą). Następnie ostrożnie mieszamy składniki,
"wulkan" ustawiamy na środku miski lub podstawki, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i
wsypujemy na środek papierowej chusteczki do nosa. Zwijamy ją, skręcamy końce i
wrzucamy zawiniętą chusteczkę do butelki. Po kilku minutach z butelki zacznie
wydobywać się piana.
Źródło zabaw: Internet.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz