piątek, 20 marca 2015

Zabawy badawcze - POWIETRZE, MAGNESY, WULKAN

Dziś kolejna porcja zabaw badawczych. Tym razem zajmowaliśmy się powietrzem i magnesami. Zapraszam do podejrzenia jak się bawiliśmy:) 



Zabawy  powietrzem:

„Zaczarowany balon”
Pustą butelkę wkładamy do lodówki na około godzinę. Po godzinie wyjmujemy butelkę i nakładamy na jej szyjkę balon. Na około dwie minuty wkładamy butelkę do ciepłej wody. balon nadmuchuje się jak po dotknięciu czarodziejską różdżką.
Wniosek: w wyniku ocieplenia powietrze znajdujące się w butelce rozpręża się i potrzebuje więcej miejsca, wpływa więc do balonu i go nadmuchuje.



„Niewidoczne powietrze”
Dzieci zatykają palcem otwór w strzykawce i wciskają tłoczek. Odpowiadanie na pytanie: co jest w strzykawce? 


„Ile waży powietrze?”
Porównywanie masy powietrza w dwóch balonach zawieszonych na wadze.




„Samolot”
Do słomki przyklejamy napompowany balon (zawiązany tak, aby można było go rozwiązać). Przez rurkę przewlekamy sznurek, który zaczepiamy w dwóch miejscach sali (w powietrzu). Rozwiązujemy balon i obserwujemy ruch samolotu napędzonego wypuszczonym z balonu powietrzem.


„Wąż”
Obserwacja ruchu ogrzanego powietrza. Dzieci wycinają z koła po spirali węża, zaczepiają go na sznurku i umieszczają nad grzejnikiem lub świecą. Obserwują ruchy węża - ogrzane powietrze unosi się do góry.


"Wiatrak" 
Obserwowanie ruchu bibuły przywiązanej do wiatraka. Dzieci mogą podchodzić do wiatraka, aby poczuć na twarzy ruch powietrza.   



Zabawy z magnesem, wulkan:

"Co przyciąga magnes?”
Do koszyka wkładamy przedmioty o różnych właściwościach. Dzieci losują po jednym przedmiocie i określają czy ich przedmiot będzie przyciągany przez magnes, czy nie. Dzielą się w związku z tym na dwie grupy. Używając magnesu nauczycielka sprawdza czy dzieci dobrze określiły właściwości przedmiotu.


"Rybki"
Przy pomocy patyka i sznurka wykonujemy wędkę, a na jej końcu mocujemy magnes. Wycinamy z papieru rybki i przymocowujemy do nich spinacze/szpilki. Dzieci dzielą się na dwie grupy i łowią ryby - podczas łowienia mogą poruszać się tylko po określonej części dywanu ("pomost"). Każde dziecko łowi jedną rybkę i podaje wędkę dalej. Wygrywa drużyna, która złowi więcej rybek w określonym czasie. 


„Zgubiony przedmiot”
Jak wyjąć igłę ze szklanki z wodą bez dotykania igły i wody? Przykładamy magnes do ścianki szklanki i poruszamy nim do góry, aż igła wyskoczy i przyciągnie się do magnesu. Można tutaj też pokazać dzieciom jak silny jest magnes - na stole kładziemy jakiś metalowy przedmiot, a magnes wkładamy pod stół i przykładamy od spodu do blatu. Przedmiot "tańczy" po stole zgodnie z ruchami magnesu pod stołem. 



 „Wulkan” 
Plastikową butelkę oklejamy szarym papierem, który dzieci następnie malują farbą - tworzą wulkan. Nauczyciel przygotowuje ocet, płyn do mycia naczyń, sodę i miskę/podstwkę. Butelkę napełniamy do połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń (można zabarwić farbą). Następnie ostrożnie mieszamy składniki, "wulkan" ustawiamy na środku miski lub podstawki, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i wsypujemy na środek papierowej chusteczki do nosa. Zwijamy ją, skręcamy końce i wrzucamy zawiniętą chusteczkę do butelki. Po kilku minutach z butelki zacznie wydobywać się piana.





Źródło zabaw: Internet.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz