wtorek, 17 marca 2015

Zabawy badawcze - WODA - część II

Zgodnie z zapowiedzią dziś zapraszam na kolejną odsłonę naszych zabaw badawczych i doświadczeń z wodą. Zbliżający się Światowy Dzień Wody (22 marca) to doskonała okazja, aby trochę poeksperymentować:)



 „Bariera z tkaniny”
Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną szmatkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się. 

"Magiczne jajko”
Do szklanki wlewamy wodę i wkładamy jajko - jajko opada na dno. Następnie wyciągamy jajko, a do wody dodajemy sól - teraz jajko pływa na powierzchni wody. Na koniec do słonej wody wolno dolewamy wody słodkiej - jajko zanurzy się, ale nie opadnie na dno.




„Doświadczenie ekologiczne”
Do jednej z misek wlewamy czystą wodę, a następnie wrzucamy do niej kawałki pociętego sznurka/ materiału. Sznurek pływa po powierzchni, nie tonie. Do drugiej miski wlewamy wodę wymieszaną z detergentem - płynem do mycia naczyń i wrzucamy pocięty sznurek. W wodzie z płynem sznurek tonie. Detergent rozpuścił tłuszcz chroniący sznurek. Podobnie dzieje się piórami ptaków wodnych.



„Gdzie szybciej?”
Napełnij szklanki - jedną gorącą wodą, a drugą zimną. Postaw szklanki i poczekaj, aż woda się ustoi. Wlej do każdej ze szklanek po kropli barwnika. W obu szklankach woda się zabarwi, ale w szklance z ciepłą wodą stanie się to dużo szybciej. Dlaczego? W zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej, dlatego barwnik rozprzestrzeni się szybciej w szklance z gorącą wodą.





„Mieszanie płynów”
Dzieci nalewają wodę do dwóch jednakowych słoików (szklanek). Jeden pojemnik wykorzystują do eksperymentu.  Do szklanki z wodą wlewamy łyżką po kolei czerwony syrop, a potem olej. Nie mieszamy. Patrząc na szklankę z boku, widzimy, że syrop opada na dno, a olej pływa na powierzchni. Na podstawie mieszanki różnych płynów z wodą można rozpoznać, który z nich jest cięższy, a który lżejszy od wody.





„Znikająca woda”
Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda i przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki. Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciska się do szklanki.


Źródło zabaw: Internet.


Poprzednie zabawy z wodą możecie podejrzeć tutaj ---> KLIK.

Zapraszam również do zapoznania się ze scenariuszem zajęć z okazji Dnia Wody ---> KLIK.








3 komentarze:

  1. ciekawe propozycje, chętnie pokaże je mojemu dwulatkowi, uwielbia eksperymenty !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno mu się spodobają:) Już niedługo kilka zabaw z powietrzem i magnesami, które robiliśmy z dziećmi:) Zapraszam, może coś wam się spodoba:)

      Usuń