Zgodnie z zapowiedzią dziś zapraszam na kolejną odsłonę naszych zabaw badawczych i doświadczeń z wodą. Zbliżający się Światowy Dzień Wody (22 marca) to doskonała okazja, aby trochę poeksperymentować:)
„Bariera
z tkaniny”
Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki
zmoczoną szmatkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.
"Magiczne
jajko”
Do szklanki wlewamy wodę i wkładamy jajko - jajko opada na dno.
Następnie wyciągamy jajko, a do wody dodajemy sól - teraz jajko pływa na
powierzchni wody. Na koniec do słonej wody wolno dolewamy wody słodkiej - jajko
zanurzy się, ale nie opadnie na dno.
„Doświadczenie
ekologiczne”
Do jednej z misek wlewamy czystą wodę, a następnie wrzucamy do
niej kawałki pociętego sznurka/ materiału. Sznurek pływa po powierzchni, nie
tonie. Do drugiej miski wlewamy wodę wymieszaną z detergentem - płynem do mycia
naczyń i wrzucamy pocięty sznurek. W wodzie z płynem sznurek tonie. Detergent
rozpuścił tłuszcz chroniący sznurek. Podobnie dzieje się piórami ptaków
wodnych.
„Gdzie
szybciej?”
Napełnij szklanki - jedną gorącą wodą, a drugą zimną. Postaw
szklanki i poczekaj, aż woda się ustoi. Wlej do każdej ze szklanek po kropli
barwnika. W obu szklankach woda się zabarwi, ale w szklance z ciepłą wodą
stanie się to dużo szybciej. Dlaczego? W zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej,
dlatego barwnik rozprzestrzeni się szybciej w szklance z gorącą wodą.
„Mieszanie
płynów”
Dzieci nalewają wodę do dwóch jednakowych słoików (szklanek). Jeden
pojemnik wykorzystują do eksperymentu. Do szklanki z wodą wlewamy łyżką
po kolei czerwony syrop, a potem olej. Nie mieszamy. Patrząc na szklankę z
boku, widzimy, że syrop opada na dno, a olej pływa na powierzchni. Na podstawie mieszanki różnych płynów z wodą można rozpoznać, który z nich jest
cięższy, a który lżejszy od wody.
„Znikająca
woda”
Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda i
przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie
wessana ze spodka do szklanki. Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień
świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które
zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody,
która wciska się do szklanki.
Źródło zabaw: Internet.
Poprzednie zabawy z wodą możecie podejrzeć tutaj ---> KLIK.
Zapraszam również do zapoznania się ze scenariuszem zajęć z okazji Dnia Wody ---> KLIK.
ciekawe propozycje, chętnie pokaże je mojemu dwulatkowi, uwielbia eksperymenty !
OdpowiedzUsuńNa pewno mu się spodobają:) Już niedługo kilka zabaw z powietrzem i magnesami, które robiliśmy z dziećmi:) Zapraszam, może coś wam się spodoba:)
Usuń